Mexikansk köttgryta med ris





  • 400 g Grytbitar
  • 3 msk Margarin
  • 1 st Gul Lök
  • 3 st mellanstora mmorötter
  • 5 dl Matlagningsgrädde
  • 2 dl Vatten
  • 1 dl Redning
  • 1 burk Vitabönor i tomatsås
  • 1 burk Majs
  • 1 msk Chilipulver
  • 1 msk Koriander
  • 2 msk Curry
  • 1 tsk Salt
  • 1 tsk Svartpeppar
  • 2 tsk Paprikapulver
  • 5 st Lagerblad
  • 2 Köttbuljong tärningar
  • 1 tsk Kinesisk soya
  • (Eventuellt någon vitlöksklyfta hit och dit)

Börja med att skära grytbitarna i önskad storlek.
Ta en ganska hög gryta och häll i margarinet.
Slå på medelhög värme och bryn köttet.
Hacka löken i önskad storlek.
Häll i löken, koriander, paprikapulvret och hälften av vattnet.
Låt stå och puttra medans man hackar morötterna.
Häll i vita bönorna, majsen och morötterna.
I med matlagningsgrädden.
Smula ner bujongtärningarna och i med resten av kryddorna.
Låt stå och små puttra.
Prov smaka.
Behövs det mer av någonting så släng i mer :)
Tillsätt resten av vattnet i fall du anser att det behövs.
Låt stå och små puttra på låg värme i ca 45 min.
När det gått ca 40 min släng i redningen till den konsistens som önskas.

(För dom som inte vet hur man gör redning så blandar man mjölk/vatten med mjöl)

När det är ca 20 min kvar på grytan så börja med riset.
Jag själv använder jasminris men vilket ris som går bra.





Receptet va ganska svårt att skriva eftersom jag tänker aldrig på hur mycket jag använder av kryddorna.
Nu är det väldigt troligt mindre mängd än min gryta men alla gillar inte min starka mat. (som min mamma)
Testa er fram!
Men min blev helt underbar iaf :)
Och ursäkta tallriken på bilden men alla mina hel vita va i diskmaskinen :(
Hoppas inte det förstörde maträtten :P


Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0