Räk och bacon paj








Pajdeg

  • 3 dl Vetemjöl
  • 125 g kylskåpskallt Smör
  • 2 msk kallt Vatten
Häll i mjölet i en bunke.
Lägg i smöret.
Finfödela med en gaffel till en grynig massa.
Tillsätt vattnet och arbeta ihop till en deg.
Täck pajformen med degen.
Sen låt vila i kylskåpet 15 - 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 °C.
Grädda sedan skalet i ugnen i ca 10 min


Fyllning


  • 2 paket Bacon
  • Räkor efter smak och tycke
  • Grönsaker efter smak och tycke
Jag har valt att göra så här.
Fräste räkorna med lite curry och korriander snabbt i en stekpanna.
Kokade grönsakerna i ca 3 min.
La 1 paket bacon i botten sen i med räkorna och grönsakerna.
Sen det andra  packet bacon ovanpå.

Äggsmeten

  • 1 dl Grädde
  • 2 dl Mjölk
  • 3 st Ägg
Blanda ihop alltsammans.
Häll smeten i pajen och sen stör riven ost ovanpå.
In i ugnen ca 40 min 200 °C




Jag valde att ha min goda sallad vid sidan av.

Man kan självklart ha andra kryddor eller fyllningar.
Detta va nåt jag testa i går och det blev väldigt gott och väldigt barnvänligt :)
Väldigt mildsmak med kryddorna.
Barnen gillade det i allafall :)


Smaklig Måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0